dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Hver femte virksomhed oplever flere hjemtagelser
Knap hver femte virksomhed oplever, at opgaver som fx vedligeholdelse af veje og grønne arealer i højere grad en tidligere bliver hjemtaget af kommunerne.
Foto: Ole Lind, Ritzau Scanpix

Hver femte virksomhed oplever flere hjemtagelser

Offentlige hjemtagelser er blevet hyppigere, lyder det fra knap hver femte virksomhed ifølge en analyse fra Dansk Industri (DI).
10. NOV 2021 11.35

Det offentlige hjemtager i højere grad end tidligere flere opgaver inden for eksempelvis rengøring, affaldshåndtering eller vedligeholdelse af veje og grønne arealer.

I hvert fald mener 19 pct. af 417 adspurgte virksomheder i en analyse fra DI, at der har været flere hjemtagelser det offentlige end for tre år siden. 58 pct. mener ikke, at der har været flere hjemtagninger, men tallene bekymrer alligevel i Dansk Industri.

- Virksomhedernes oplevelser vidner om en trist tendens til, at man i det offentlige lukker sig om sig selv og vælger samarbejdet fra – og det sker ofte på baggrund af forhastede og kortsigtede beslutninger, hvor man ikke overvejer, hvilke konsekvenser det får for kvaliteten og dermed den service, man leverer til borgerne, siger Jakob Scharff, der er branchedirektør i Dansk Industri på organisationens hjemmeside. 

Samtidig giver 31 pct. af virksomhederne i undersøgelsen også udtryk for, at de afholder sig fra at deltage i offentlige udbud, da omkostningerne forbundet med udarbejdelsen af tilbuddene er for store relativt til størrelsen på kontrakten.

Desuden afholder 20 pct. sig fra at byde ind på udbud, da de mener, at det offentlige lægger for stor vægt på pris alene. En opgørelse fra Europa-Kommissionen viser, at 42 pct. af de offentlige udbud i Danmark afgøres på baggrund af laveste pris alene.   

Særligt små virksomheder deltager ikke

Det er særligt de mindre virksomheder med op til 20 ansatte, som ikke sælger til det offentlige på trods af, at de mener, at de har muligheden gennem deres sortiment. Således oplyser 52,7 pct. af de små virksomheder, at det ikke sælger, men godt kunne tilbyde ydelser til det offentlige. 

- Tunge og dyre udbudsprocesser lægger store beslag på ressourcerne hos både ordregivere og leverandører, og vi går som samfund glip af de bedste løsninger, hvis mange af de mindre virksomheder styrer uden om de offentlige udbud, fordi det simpelthen ikke kan betale sig at byde ind. Forhåbentlig kan en kommende revidering af udbudsloven bane vejen for større fleksibilitet i forbindelse med bl.a. ændringer og krav til dokumentation, siger Jakob Scharff.

Hele DI's analyse kan læses her

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.