
Femern A/S udbyder nu den sidste af de store kontrakter på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland. Det drejer sig om en jernbanestrækning på i alt 25 kilometer udstyret med kørestrømsanlæg og med fokus på klimavenlige løsninger. Opgaven bliver udbudt med en forventet samlet tilbudspris på omkring 1,5 mia. kr., oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.
Udbuddet – kaldet TTC-kontrakten (Tunnel Track and Catenary) – omfatter en tosporet jernbane bygget til 200 km/t samt køreledninger, hvoraf ca. 18 kilometer ligger i selve tunnelen og ca. syv kilometer ligger uden for tunnelen på dansk og tysk side.
Udbuddet indledes med en prækvalifikation. Femern A/S stiller i udbuddet blandt andet krav om, at de bydende skal have en betydelig årlig omsætning og solvensgrad samt dokumenteret erfaring med udførelse af lignende opgaver. Dertil kommer forventninger til tidsplan, opfyldelse af CSR-krav og klimavenlige løsninger.
- For os er det også vigtigt at have en anlægs- og driftsfase, der er så klimaneutral som muligt. Så ligesom i de øvrige store kontrakter, har vi også i dette udbud et særligt fokus på klimavenlige løsninger, herunder de tekniske løsninger og valg af materialer, siger Kirsten Christensen, der er kontraktdirektør i Femern A/S med ansvar for jernbaneinstallationerne.
Har været i dialog med markedet
For at sikre det bedst mulige udbud gennemførte Femern A/S i 2022 en markedsundersøgelse, hvor man blandt andet konsulterede branchen for at få den nyeste know-how inden for bæredygtige løsninger.
Samtidig blev det et signal til markedet om eventuelt at finde sammen og danne potentielle konsortier til opgaven, siger Kirsten Christensen.
”Baseret på de tilkendegivelser, der kom retur under markedsundersøgelsen, forventer vi, at flere af de velkendte internationale aktører vil byde på kontrakten. Vi ser frem til at gennemføre udbuddet og finde den bedst mulige partner til denne helt centrale opgave i det samlede projekt”, siger hun.
Femern A/S forventer, at prækvalificeringen finder sted til sommer i år. Derefter vil man gennemføre et udbud med forhandling frem til slutningen af 2024, hvor opgaven tildeles.
Forberedelsesarbejdet til togforbindelsen forventes derefter at gå i gang i 2025.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.