
Det første spadestik på dansk grund er allerede taget for flere måneder siden, og mandag blev det første spadestik til Femern-forbindelsen, der skal forbinde Lolland med den tyske ø Femern, så taget i Tyskland.
- Det er en meget stor og vigtig dag i dag, når vi også fysisk kommer i gang med byggearbejdet på tysk side. De endelige godkendelser er faldet på plads hos vores tyske naboer, og det betyder, at nu tager vi det sidste skridt i forhold til at få sat det konkrete byggearbejde i gang på tysk side, siger transportminister, Benny Engelbrecht (S).
Da aftalen om Femern-forbindelsen blev indgået, var forventningen, at forbindelsen kunne stå klar i 2018. Oprindeligt var der planlagt en bro, men det blev i 2011 ændret til en tunnel.
Projektet har blandt andet været forsinket af protester fra borgere, miljøorganisationer og rederier, men i begyndelsen af november sidste år blev alle klager fejet af bordet ved forvaltningsdomstolen i Leipzig. Og dermed var der grønt lys til det første spadestik på tysk side.
Femern-forbindelsen ventes at stå klar i 2029. Projektet er det største anlægsprojekt i Danmarkshistorien med et budget på 52,6 mia. kr. og flere danske virksomheder har vundet store ordrer i forbindelse med projektet.
Ritzau / amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.