
Med de private plejefirmaer Tryghedsplejen og Bonderosens konkurser i begyndelsen af oktober, måtte 14 kommuner i hast strikke en løsning sammen, så borgerne kunne få den hjælp og pleje, de er berettiget til.
De mange konkurssager i plejebranchen skræmmer, og alle parter lige fra FOA, KL, Dansk Industri, Lønmodtagernes Garantifond, Dansk Erhverv, Danske Service, Ældresagen og Konkursrådet med flere er fremkommet med forslag og ideer til, hvordan følgerne af disse konkurser kan løses.
Et af disse forslag kommer fra Konkursrådet, der i forslaget præciserer, at der skal være mulighed for dialog mellem kommunen og det konkurstruede plejefirma i perioden fra konkursbegæringen er fremsat og til den endelige konkurs, så kommunerne har mulighed for en rimelig smidig overdragelse af opgaverne ved at gå i tæt dialog med firmaet, og dermed undgå at hænge på regningen for løn mm. til de konkursramte medarbejdere, fordi der, som lovgivningen er nu, er risiko for at det betragtes som en virksomhedsoverdragelse.
Løsning udsat
Men regeringen har ifølge KL ikke taget dette forslag fra Konkursrådet med i lovpakken på området.
- Det undrer os i KL, at regeringen ikke har taget Konkursrådets forslag til ændring af virksomhedsoverdragelsesloven med i deres lovpakke - den ændring vil i praksis løse problemet for de kommuner og borgere som bliver berørt af en konkurs, siger Karsten Thystrup, kontorchef, Jura og EU i KL.
Han og KL står på Hjørring og Aalborg Kommunes side i de retssager, der er ved at blive berammet, og hvor det springende punkt netop er, om der er sket en virksomhedsoverdragelse eller ej i forbindelse med plejefirmaet Kærkommens konkurs i marts, og hvor de to kommuner måtte overtage opgaverne.
- Som jeg har forstået, er regeringen enig i ændringen og Konkursrådets forslag, men har af 'prioriteringsmæssige' grunde ikke taget det med i denne lovpakke. Det er ærgerligt, da det ville løse det problem, at kommunerne er nervøse for at gå i dialog med det konkurstruede plejefirma, og dermed ikke får en glidende overførsel af al information fra virksomhed til kommune om de berørte borgere, siger Karsten Thystrup, og tilføjer:
- En kommune skal kunne overtage plejen fra dag ét ved en konkurs, og det ville sikres med forslaget fra Konkursrådet. Vi har været i dialog med Justitsministeriet om dette, og de vil gerne fremme det, men vi ved ikke, hvornår forslaget vil komme med.
Flere samråd
De mange konkurser i plejebranchen har sat deres spor - også i Folketinget.
Med en rundspørge i tasken fra KL, der fortæller, at private plejefirmaer er gået konkurs i hver tredje kommune, var der i august samråd i Beskæftigelsesudvalget. Her havde Bjarne Laustsen (S) kaldt beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen og sundheds- og ældreminister Sophie Løhde (V) i samråd for at høre, hvad regeringen kan og vil gøre ved konkursbølgen.
Bjarne Laustsen var efter samrådet noget fortørnet over de manglende og uklare regler i disse sager, og han konstaterede, at de to ministre ikke svarede på, hvad kommunerne skal gøre, hvis de ikke kan få andre private leverandører til at løse opgaverne i sådanne konkurssager.
SF's ældreordfører Jonas Dahl har efter de seneste konkurser reageret ved at kalde sundheds- og ældreminister Sophie Løhde (V) i samråd igen:
- Regeringen og ministeren må tage ansvaret på sig. Det er ikke rimeligt, at kommunerne hænger på regningen, når plattenslagerne ikke gider længere. Det er simpelthen ikke anstændigt overfor de ældre, sagde han til Ritzau.
Guldgraverdrømme
I FOA mener forbundsformand Dennis Kristensen, at konkursbølgen i sektoren bør føre til en pause eller et stop for nye udbud og udliciteringer.
- Myndighederne bør nøje gennemgå forløbet i de aktuelle konkurser med henblik på kommende ændringer i lovgivningen. I dag er alle parter tabere. Både de svage ældre, der ikke modtager hjemmehjælp, medarbejderne, der mister deres arbejde, og skatteborgerne, der finansierer ekstraregningerne, hver gang der ryddes op efter konkurserne.
Det er næsten en invitation til folk med guldgraverdrømme. Hver eneste gang en privat leverandør går konkurs, skal kommunerne træde til med timers varsel med pæne ekstraomkostninger til følge, siger han til danskekommuner.dk.
Sophie Løhde har indtil videre blot opfordret kommunerne til se sig bedre for, når de laver aftaler med de private firmaer. Og her er hun på linje med Dansk Industri, der mener, at kommunerne alt for ofte fokuserer på pris og ikke kvalitet i deres krav til leverandørerne.
Fakta: Konkurser og nødplaner
Omkring halvdelen af landets kommuner er blevet ramt af virksomhedskonkurser i plejesektoren de seneste år. Når et privat plejefirma går konkurs, er det kommunen, der har det juridiske ansvar for at sikre en grundlæggende pleje til de ramte borgere. Det sker oftest efter en nødplan, hvor det er kommunens egne social- og sundhedshjælpere, der rykker ud - altså nogle helt andre social- og sundhedshjælpere end dem, som den ældre har været vant til hos den hidtidige private udbyder. Kilde: danskekommuner.dk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.