
GRIBSKOV: Det omstridte plejefirma Attendo har modtaget omkring 13,4 mio. kr. af Gribskov Kommune for opgaver, der reelt set aldrig er blevet leveret. Regninger for ydelser til afdøde borgere og ældre blev sendt til kommunen i årene 2016 og 2017. Nu viser det sig, ifølge tre tidligere medarbejdere i plejefirmaet, at Attendo bevidst har opkrævet penge for arbejdet, de ikke har foretaget, og at det var systematisk snyd. Det skriver Ugeposten Gribskov tirsdag.
I januar lød Attendos forklaringen ellers på, at fejlfaktureringen skyldes et it-system, der ikke tager højde for ændringer hos borgeren, når der udskrives fakturaer, i kombination med usikre arbejdsgange.
- Vores fakturering har været for usikker. Det er vi blevet opmærksomme på for et års tid siden og har siden arbejdet på at løse problemet. Kommunen har hvert halve år tjekket vores faktura, og så har vi betalt penge tilbage, sagde regionschef Dorte Dahl fra Attendo om arbejdsgangene, der indebar, at firmaets medarbejdere skulle 'håndbære oplysningerne frem og tilbage'.
Dorte Dahl understregede også i januar, at der ikke bevidst var opkrævet for mange penge.
Regninger blev sendt alligevel
Tre tidligere medarbejdere i Attendo stod tirsdag anonymt frem og fortalte, at plejefirmaet har været bevidste om at undlade at give kommunen besked, hvis en borger bl.a. afgik ved døden, og kommunen har derfor fortsat betalt for plejefirmaets ydelse, skriver Ugeposten Gribskov
- Når der skulle sendes faktura af sted, udfyldte man, så det lignede, at borgerne stadig modtog hjælpen. Men når kørelisten blev printet ud, satte man et minus eller et nul ud for de ydelser, der ikke længere skulle udføres. Så vidste dem, der fik kørelisterne, at de ikke skulle lave arbejdet. For borgeren var jo indlagt, havde frasagt sig hjælpen eller var på ferie med datteren. Og så sendte man en regning for alle ydelserne alligevel, siger en af de tre tidligere medarbejdere til ugeavisen.
Det var den normale fremgangsmåde, og det var ledelsen, der opfordrede de ansatte til at snyde med faktureringerne, fortæller de.
Genkender ikke kritik
Plejefirmaets ledelse kan ikke selv genkende de tidligere medarbejders kritik, skriver TV2 Lorry.
- Fejlfaktureringerne er udelukkende sket på grund af fejl. Intet andet og ingen intentioner bag. Vi kan ikke genkende det, de påstår. Tværtimod har vi arbejdet langt, langt flere timer, end vi nogensinde har faktureret. Og så vil jeg også understrege, at vi også forholder os til, at 94 pct. af alle adspurgte i Gribskov Kommunes egen tilfredshedsundersøgelse svarede, at de var 'tilfredse' eller 'meget tilfredse' med Attendo, siger Attendos kommunikationsdirektør på hovedkontoret i Stockholm, Andreas Koch.
Attendo har to røde påbud i bagagen fra Gribskov Kommune.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.