dknyt
dkhavenergi
dkvindkraft
dknyt
dksocial
dksundhed
DK Debat
DK Stillinger
DSB får det endelige håndslag på forsinkede eltog
Sådan ser DSBs nye tog ud.
Foto: DSB

DSB får det endelige håndslag på forsinkede eltog

Mindst 100 nye eltog af typen Coradia Stream forventes at køre på danske skinner fra 2024.
17. JUN 2021 17.09

DSB har torsdag underskrevet en kontrakt om en leverance på 100 nye eltog fra den franske togproducent Alstom. Det oplyser DSB i en pressemeddelelse.

Dermed kan 100 nye Coradia Stream-eltog komme på danske skinner. DSB forventer at købe i alt 150 togsæt samt fuld vedligehold af togene i op til 40 år.

Administrerende direktør i DSB Flemming Jensen glæder sig over, at Danmark nu bevæger sig et skridt tættere på mere klimavenlige tog.

- Efter mange års planlægning og forberedelser kan vi nu for alvor sætte gang i det praktiske arbejde med at få fremtidens tog til Danmark, siger han i pressemeddelelsen.

Forsinket efter klage

Aftalen var ellers blevet forsinket, efter at den schweiziske togproducent Stadler i maj besluttede sig for at klage over, at Alstom vandt udbuddet om at levere eldrevne togsæt til DSB.

Klagesager er rutine efter et tabt udbud, hvilket tydeliggøres af, at Alstom for nylig har klaget over udbudsrunderne i Østrig og Schweiz, hvor netop Stadler vandt udbuddene om at levere eltog.

Og den 11. juni kunne DSB oplyse, at Stadlers klage over den danske udbudsrunde var blevet underkendt. Torsdag er den endelige aftale med Alstom underskrevet.

DSB kan nu komme videre med investeringen i nye tog, som forventes at komme til at koste i omegnen af 20 milliarder kroner.

Det forventes, at togene kan leveres i 2024 og kommer til at udgøre en stor del af det danske tognetværk. Eltogene er allerede på skinnerne i Italien, og også Holland har lagt en bestilling ind på Coradia Stream-togene.

Togene har mere end fire gange så mange hestekræfter som de nuværende IC3-tog, og de kan køre op til 200 kilometer i timen.

Ritzau